PRIVATE TAG

18.09 > 13.11

Oproep naar medewerkers

 

Kunstenaars

 

VERNISSAGE (18/09)
O’VERTURE WEEKEND (24 & 25/09)
FAMILIEWEEKEND (29 & 30/10)
SLOTWEEKEND (11, 12 & 13/11)

Large

PRIVATE TAG _18 september tot 13 november

Hedendaagse kunstexpo in Raversyde

Een circuit dat lijnen en sporen, ‘tags’, uitzet. Dat was de uitdaging voor de nieuwe expo in Raversyde, georganiseerd door het Oostendse kunstencentrum Vrijstaat O. Private Tag is een verrassend vervolg op de succesvolle expo Private Shelter (2014). Een vijftiental hedendaagse kunstenaars nodigen de bezoeker uit om nieuw werk, dat ze ter plaatse maakten, te ontdekken. Langsheen paden, kruispunten, bunkers en via de vele tunnels van dit domein, laten ze hun artistieke signatuur achter. De ‘hand van de kunstenaar’ wordt zichtbaar in opvallende installaties, sculpturen en video’s in combinatie met historische trench art. Tactiele kunst is terug van nooit weggeweest.

1. HOOFDGEBOUW

benedenverdieping:

SHANE WALTENER (°1966, UK) Documentaire Score for the Atlantic Wall / Creatie Deze Britse kunstenaar is gefascineerd door ambachtelijke technieken en processen. Met een achttal participanten creëerde hij een groots weef- en vlechtproject op de site, gebaseerd op ‘desire lines’, nieuwe lijnen in het landschap die een nieuw perspectief op de site bieden.

1ste verdieping Vlaamse zaal:

A. Gorod Ustinov (°1986, RU) Het Micromuseum 2015-2016

Dit Russische kunstenaarsduo ging al in het Museum voor Schone Kunsten in Gent aan de slag met twee tegenstrijdige materialen: kogelhulzen en stukjes wol die ze transformeerden tot nieuwe, kunstige objecten. In de herfstvakantie is er een open atelier waarbij iedereen mee kan creëren. Het vormt een mooie tegenstelling of aanvulling bij de trench art in dezelfde ruimte.

B. PATRICK VAN CAECKENBERGH (°1960, B) De Eeuwige Jachtvelden (1990)

Deze Belgische meester-knutselaar en encyclopedist maakte met dit vroegere, monumentale werk een statement tegen het dolgedraaide consumentisme en de wapenwedloop in een wereld waar ‘alles te koop is’. De enorme toolbox had een groot wapenarsenaal moeten bevatten, maar dat werd in beslag genomen voor officiële demilitarisatie. Samen met de bruikleengever M HKA beslisten we dit werk ‘onvolledig’ tentoon te stellen als herinnering aan dit kunstwerk en zijn boodschap.

C. TRENCH ART

In WO I en andere oorlogen maakten kunstenaars kunstige objecten van oorlogs- en afvalmateriaal (oorspronkelijk uit de ‘trenches’, de loopgraven). Dit ‘handwerk’ was hun eigen ‘private tag’ tijdens hun militaire dienst in oorlogstijd. De selectie uit de collecties van Raversyde en het Memorial Museum Passchendaele 1917 vormt een interessant contrast met het andere werk in deze zaal.

2. BUNKERHUIS

Benedenverdieping: NICOLAS FLOC’H (°1970, FR)

Deze Franse kunstenaar is gefascineerd door sociale, economische of wetenschappelijke processen en kiest in functie daarvan de vorm van het werk.

Calais Hamburg, 2100 / Creatie

Floc’h ontwierp een neonsculptuur die de opschuivende kustlijn, beïnvloed door de opwarming van de aarde, tussen deze twee steden symboliseert. Een dreiging die sterker en machtelozer wordt binnen de context van een bunker.

Lover (2015)

In deze video zien we het opwikkelen van de enorme trans-Atlantische optische kabel voor dataverkeer in de fabriek in Calais. Het is alsof de arbeiders een gedetailleerde performance uitvoeren terwijl ze gewoon hun werk doen.

1ste verdieping: PERFORMING OBJECTS / Creatie

Dit kunstenaarscollectief experimenteert met objecten in verandering tijdens een voortdurende transformerende expo binnen de expo. Elke week improviseren zij met deze objecten binnen een vaste set van afspraken.

3. NICK STEUR / Creatie

Performance artiest Nick Steur heeft een levenslange fascinatie voor gesteenten. Wat je ziet is het resultaat van een actie waarbij hij een massieve steenblok klieft.

4. BART LODEWIJKS (°1972, NL) Raversyde Drawings / creatie

Met krijt en meetlat ‘be-tekent’ deze kunstenaar zijn omgeving en legt die vast in teksten, foto’s en de documentaire van Griet Teck op het einde van het circuit. Een spoor nalaten en het proces ernaartoe zijn even belangrijk als het zichtbare resultaat dat tijdelijk is: de weerselementen wassen de tekeningen langzaam weg.

5. MARIA DEGRÈVE (°1954, B) / Creatie

Deze audio-installatie heeft door meerdere sonore interventies in een lange tunnel op het circuit een vervreemdend effect op de bezoeker. De kunstenares sprak zinnetjes in uit haar notitieboekje toen ze 30 jaar geleden in New York woonde.

6. Uitkijkpunt: SHANE WALTENER (°1966, UK) / Creatie

De gevlochten en geweven lijnen van Score for the Atlantic Wall vanuit een ideaal perspectief (zie hoger).

7. HEIDI VOET (°1972, B)Ghost of a girl / Creatie

Deze kunstenares koos ervoor een surreëel maar niet vrijblijvend spoor te trekken door de diorama’s die het leven van de Duitse soldaat in de Atlantic Wall uitbeelden. Zij liet de kapsels van vrouwen van overal ter wereld, die in oorlogsgebied overleven, namaken, en gaf enkele soldaten een specifieke pruik. Een statement dat kan tellen in een door mannen gedomineerde en oorlogsdrift getekende wereldgeschiedenis.

8. DOLORES BOUCKAERT (°1976, B) Wing / Creatie

Dolores Bouckaert is regisseur, auteur, beeldend kunstenaar en performer, ze bouwt aan een uiterst persoonlijk oeuvre dat haar eigen lichaam onderzoekt en imago’s construeert. Wing is een fascinerende performance te paard die plaatsvond tijdens de opening. In de eerste ruimte op het circuit krijg je de performance als korte film te zien, in de andere ruimte (verder op het circuit) een installatie met tekeningen en objecten, gerelateerd aan de performance.

9.A. MIRA ALBRECHT (°1984, B) Strandcafé / Creatie

Deze kunstenares raakte gefascineerd door het dagelijks leven van de soldaten op deze site die naast hun militaire plichtplegingen ook uit verveling en recreatie bestond. Foto’s van een toenmalig strandcafé op de site brachten haar bij deze vervreemdende installatie met het beeld van een Gotische strandzetel gereflecteerd in een reuze spiegelvlak, net als de aanwezige camouflage.

B. SARAH VANAGT (°1976, B) & KATRIEN VERMEIRE (°1979, B) The Wave (2012)

Deze video toont op aangrijpende wijze de opgraving van een massagraf uit de Spaanse Burgeroorlog. Beide kunstenaars brengen het blootleggen van deze beladen sporen door nauwgezette handenarbeid zorgvuldig in beeld, zodat het bijna pijnlijk abstract wordt.

10. FRANSJE KILLAARS (°1959, NL) Past and Present (2016)

Deze kunstenares maakte kleurrijke textielinstallaties met handgeweven vloerkleden en dekens. Daaruit duiken menselijke figuren op die niet meteen thuis te wijzen zijn, maar veel zeggen over onze eigen perceptie van gender, afkomst, religie. Ze werpen de toeschouwer terug op zichzelf en zijn mogelijke vooroordelen.

11. KATRIEN VERMEIRE (°1979, B) String Figures (2012)

Deze video legt een lange reeks van ‘touwfiguren’, zoals ze in verschillende culturen opduiken, vast in een reconstructie. Ze ontrafelt en documenteert een oude traditie die door zijn efemere, handmatige karakter teloor dreigt te gaan.